Ciąg pieszo – rowerowy Tomaszów Maz. – Spała

Ciąg pieszo – rowerowy Tomaszów Maz. – Spała. Długość trasy wynosi 10,8 km. Szlak bierze początek w Tomaszowie Maz. od Rezerwatu „Niebieskie Źródła”, który jest jednym z najciekawszych zjawisk krasowych w Europie. W bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu znajduje się Skansen Rzeki Pilicy – pierwsze w Polsce muzeum na wolnym powietrzu poświęcone rzece. Zbaczając w ulicę Wodną możemy dojechać do Ośrodka Sportu i Rekreacji, gdzie znajdzie się coś dla miłośników sportów wodnych (przystań OSiR z wypożyczalnią kajaków) oraz zimowych (sztucznie mrożony tor lodowy).

Następnie szlak wiedzie ulicą św. Antoniego, a z niej skręcamy w prawo w ulicę Bartosza Głowackiego, którą dojeżdżamy do Ronda im. Romana Dmowskiego i dalej jedziemy ulicą Nowowiejską. Po lewej stronie mijamy Klub Sportowy „Lechia” z bazą sportową (hala sportowa, korty tenisowe, boisko piłkarskie), noclegową i gastronomiczną.
Przekraczamy most na rzece Wolbórce i skręcamy w ulicę Spalską. Skrzyżowanie ulicy Spalskiej z drogą krajową nr 48 to początek odcinka pozamiejskiego, który kończy się w Spale. Jest to najdłuższy i zarazem najatrakcyjniejszy fragment ciągu pieszo-rowerowego.
Na malowniczość krajobrazu wpływa bliskie sąsiedztwo Spalskiego Parku Krajobrazowego, Rezerwatu Spała i Rezerwatu Konewka, które cechuje specyficzny mikroklimat sprzyjający wypoczynkowi i rekonwalescencji. W połowie odcinka pozamiejskiego możemy skręcić w lewo na drogę powiatową nr 4316E, by dojechać do miejscowości Glinnik i Dąbrowa. Z Glinnika bardzo łatwo dojechać do Konewki, gdzie można zwiedzić 380-metrowy bunkier z czasów II wojny światowej.
Po prawej stronie drogi krajowej nr 48, kilometr przed Spałą, znajduje się miejsce widokowe nad Pilicą. Można tam dojechać ścieżką leśną. W okolicy znajduje się także Rezerwat Gać Spalska – śródleśna rzeka nizinna wraz ze stanowiskami chronionymi rzadkich roślin i zwierząt. (Dojazd ze Spały).
Ostatnim punktem na trasie ciągu jest Spała – dawna rezydencja myśliwska rosyjskich carów i prezydentów Rzeczypospolitej. Warto się tu zatrzymać na dłużej ze względu na bogatą historię i zaplecze rekreacyjno-sportowe. Na szczególną uwagę zasługuje: Kościół p.w. Matki Bożej Królowej Korony Polskiej, posąg żubra, Dom Pamięci Walki i Męczeństwa Leśników i Drzewiarzy Polskich. Dużą atrakcją miejscowości jest z pewnością Ośrodek Przygotowań Olimpijskich.